Klimatfrågan är en av vår tids tuffaste samhällsutmaningar. För konsumenter har miljöpåverkan blivit en alltmer avgörande faktor i valet av produkt eller tjänst. Många företag försöker i sin marknadsföring lyfta fram miljöfördelarna som just deras produkter har jämfört med konkurrenten – men det finns en hel del att tänka på. I denna guide tipsar vi dig om hur du kan undvika de vanligaste fallgroparna.
Att använda miljöpåståenden i marknadsföringen på ett sätt som är förenligt med god marknadsföringssed, och som tar hänsyn till bestämmelserna i marknadsföringslagen kan vara förenat med vissa svårigheter. Särskilt eftersom kraven på marknadsföring som innehåller påståenden om miljömässiga fördelar är högt ställda.
Det finns egentligen inga påståenden som är direkt förbjudna, däremot måste all marknadsföring vara förenlig med vad som kallas god marknadsföringssed. Detta innebär, något förenklat, att påståendet ska uppfylla följande krav:
Tydligt, bevisbart och relevant – då var vi klara! Eller?
Det kan mycket riktigt låta ganska okomplicerat att se till att marknadsföringen är tydlig, kan bevisas och är relevant. Men riktigt så enkelt är det tyvärr inte när det kommer till miljöpåståenden.
Det kanske största problemet ligger i en definitionsproblematik, där det är svårt att klart avgränsa vad som är miljövänligt eller att på ett tydligt sätt redovisa klimatpåverkan för en viss produkt. Exempelvis kan en hänvisning till klimatneutralitet, genom så kallade utsläppsrätter, vara vilseledande om effekterna inträder först om lång tid och detta inte tydligt redovisas.
Även när det tycks finnas möjlighet att kvantifiera miljöpåverkan i marknadsföringen, exempelvis med hjälp av koldioxidekvivalenter (CO2e), är det svårt att på ett tydligt sätt redovisa vad som har ingått i mätningen på ett översiktligt sätt för konsumenten. Det är även ett föränderligt område där den forskning som kunde stödja ert påstående idag kanske är förlegat imorgon.
Kort sagt finns det många utmaningar i att utforma en marknadsföring av miljömässiga fördelar på ett korrekt sätt. Men det finns ett antal generella råd som är värda att tänka på om ni överväger att använda er av miljöpåståenden i er marknadsföring:
Slutligen är det viktigt att komma ihåg att bedömningen av huruvida en marknadsföring kan anses godtagbar eller inte skiljer sig väldigt mycket åt från fall till fall. Tveka därför inte att kontakta Advokatfirman Lindahls experter inom marknadsföringsrätt för hjälp med granskning och rådgivning kring just er marknadsföring.
Lukas Jönsson, Senior Associate & Advokat med specialområdena immaterialrätt och marknadsföringsrätt.
Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och ICT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är rankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Dessutom är vi den enda svenska medlemmen i TerraLex, ett internationellt nätverk som består av noga utvalda advokatbyråer som är ledande på sina lokala marknader. Mer information om Lindahl finns på lindahl.se.