2012-02-03 13:47Uppdrag

Nytt omsättningsrekord och ny VD för Lindahl

Advokatfirman Lindahl, en av Sveriges största affärsjuridiska rådgivare, fortsätter att visa en mycket god tillväxt. Omsättningen för 2011 blev 607 miljoner kronor, vilket innebär att Lindahl idag är ungefär dubbelt så stort som för fem år sedan. Nu axlar Mikael Smedeby, från Lindahls kontor i Uppsala, rollen som verkställande delägare med ansvar att fortsätta driva utvecklingen framåt.

– Vår tillväxt stärker mig i övertygelsen att det är kompetens kopplad med rak och tydlig kommunikation, fri från nonsens, som uppskattas av klienterna. Det kommer att fortsätta vara Lindahls adelsmärke och löfte till marknaden. Jag tar mig an uppgiften som verkställande delägare med lika delar stolthet, tillförsikt och energi, säger Mikael Smedeby, ny VD på Advokatfirman Lindahl.

– Samtidigt som jag välkomnar Mikael till sitt nya uppdrag vill jag rikta ett varmt tack till Staffan Eklöw för de betydande insatser han gjort för Lindahl under många år i ledningsposition. Alla de klienter som Staffan nu får mer tid till är att gratulera, säger Magnus Ramberg, ordförande för Advokatfirman Lindahl.

Omsättningen för 2011 innebar en ökning med sju procent. Lindahl har idag 250 verksamma jurister och 370 medarbetare på sex kontor i landet. På fem år har Lindahl blivit ungefär dubbelt så stort, både vad gäller omsättning och antal medarbetare. Byrån arbetar med alla typer av affärsjuridiska uppdrag, ofta på uppdrag av klienter i kunskapsbaserade, innovativa och teknikintensiva branscher.

Verksamheten vilar stabilt på flera ben, som alla bidrar till lönsamheten. Från tid till annan bidrar olika kompetenser olika mycket, men den stora byråns breda kapacitet innebär en stabil och uthållig bas för verksamheten. Lindahl är ledande inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Lindahl har även en bred kapacitet, samt lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank & finans, kapitalmarknad, transaktioner och fastigheter.

Kort om Mikael Smedeby

Mikael är 43 år och verksam vid Lindahls kontor i Uppsala sedan 1997, senast i positionen som managing partner för Uppsalakontoret.  Han har särskild erfarenhet inom områdena för bolagsrätt och företagsöverlåtelser med ett flertal klienter inom Life Science-sektorn. Mikael tog sin jur kand examen vid Uppsala Universitet 1994, och han är ledamot i Sveriges Advokatsamfund sedan 1999. Mikael har också en omfattande erfarenhet från ett flertal styrelseuppdrag.

Niklas Carlsson
PR- och kommunikationsansvarig

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Våra 370 medarbetare, varav 250 är jurister, arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Uppsala och Örebro. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.se, www.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar