2015-11-13 14:14Uppdrag

Louise Sahlman vinnare av Business Law Challenge 2015

Årets upplaga av Business Law Challenge lockade återigen ett stort intresse från landets många juriststudenter. Efter en urvalstävling på internet, lokala deltävlingar på sex orter och en intensiv final över två dagar i Stockholm har en segrare korats. Under finalbanketten på Berns Salonger i Stockholm meddelade juryn sent igår kväll att Louise Sahlman, Umeå universitet, vunnit årets tävling i Business Law Challenge och därmed tar hem titeln Business Law Student Of The Year:

”Årets vinnare av Business Law Challenge är en jurist som med glöd och mod tagit sig an sitt uppdrag. Med en initiativkraft som har imponerat på juryn har denna jurist visat sig vara synnerligen lösningsorienterad och dessutom visat en mognad genom att ge raka och tydliga råd.”

Priset för vinsten är ett fyra veckors betalt internship på Microsoft samt fyra veckors betald sommarnotarietjänst på Lindahl, en av landets ledande byråer, under sommaren 2016.

– Det har varit en kul och spännande upplevelse. Jag har fått en insikt i affärsjuridiken som vi inte får på universitetet. Det är en mycket nyttig erfarenhet och jag har fått ett helt nytt intresse för delar av juridiken som jag inte tidigare kände till så väl. Att vinna är förstås väldigt kul, men framförallt är jag stolt över att ha utmanat mig själv att prova något nytt, som krävde både social och analytisk förmåga, säger Louise Sahlman.

Business Law Challenge är öppen för studenter från alla landets juristutbildningar, från Lund i söder till Umeå i norr. Förutom tuffa förhandlingsmoment ingår utbildningar i affärsjuridik med fokus på analys och affärsmannaskap. Årets jury bestod av Petra Hedengran, chefsjurist på Investor, Filip Tysander, grundare av klockföretaget Daniel Wellington, Mathias Strand, chefsjurist på Microsoft, Fredrik Björkstedt, chefsjurist på H&M, samt advokaterna Eva-Maj Mühlenbock, Anna Romell Stenmark, Ulrica Salomon och Pelle Frisack från Lindahl.

– Återigen har vi fått vara med om en otroligt spännande final med högklassiga deltagare. Alla som tävlat kan verkligen vara stolta över sina insatser. Vi har också fått en ny värdig vinnare, och jag känner att tävlingen visar att det är en fin återväxt inom affärsjuridiken. Genom tävlingen får vi möta så många talanger och samtidigt får de visa upp sig på ett helt nytt sätt. Vi ser fram emot att få fortsätta utveckla de relationer som vi skapat den senaste månaden, säger Eva-Maj Mühlenbock, vd på Advokatfirman Lindahl som driver Business Law Challenge.

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.se, www.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar