2014-09-02 08:00Uppdrag

Lindahl rådgivare i bredbandsaffär

null

Advokatfirman Lindahl har biträtt vid Oskarshamn Energi Aktiebolags avyttring av bolagets bredbandsverksamhet OskarNet till datakom- och Internetoperatören IP-Only. Oskarshamn Energi har framgångsrikt byggt upp bredbandsverksamheten sedan 2001 genom samförläggning av fiber vid el- och fjärrvärmeutbyggnader. IP-Only tar i och med förvärvet över driften av nätet och planerar för snabb utbyggnad av fibernätet till bostäder, kommersiella och offentliga fastigheter. Förvärvet är ett led i IP-Onlys satsning på att etablera och bygga ut öppna stadsnät.

Oskarshamn Energi erbjuder el, värme, biogas samt tjänster och entreprenader i Oskarshamnsregionen och ägs till lika delar av Oskarshamns kommun och E.ON Sverige AB. Oskarshamn Energi har en omsättning på cirka 250 miljoner kronor på årsbasis.

IP-Only har ett rikstäckande fibernät, ett växande antal stadsnät, bygger accessnät och har flera datacenter som erbjuder tjänster till företagskunder. IP-Onlykoncernen omsätter i år cirka 470 miljoner kronor.

Advokatfirman Lindahl biträdde i transaktionen genom Per-Anders Bengtsson (ansvarig delägare), Annika Brandt (M&A) och Vala Karimi (M&A).

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar