2012-09-06 09:56Uppdrag

Lindahl: Panaxia återupptar verksamheten

Efter en dags stillastående kommer bolagen i Panaxiakoncernen, som försattes i konkurs under onsdagen, att återuppta sin verksamhet under ledning av konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson. Nya avtal är på gång mellan Panaxia och koncernens kunder. Avtalen innebär att normala rutiner återinförs.

Konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson på Advokatfirman Lindahl och ledningen för Panaxia har under dagen arbetat med att undersöka förutsättningarna för att driva verksamheten vidare. Avsikten är att fortsätta att utföra tjänsterna gentemot Panaxias kunder. Eftersom tidigare avtal upphör att gälla i och med konkursen kommer konkursförvaltaren att klargöra villkoren för fortsatt leverans under konkursen.

– Villkoren kan i delar vara något förändrade, men avsikten är att tjänster ska utföras på samma sätt som tidigare. Panaxia har stått still en dag. Det är viktigt för alla inblandade att leveranserna kan fortsätta för att bolaget ska kunna överlåtas, säger Lars-Henrik Andersson.

Alla medel som konkursboet hanterar för kundens räkning framöver kommer att hållas åtskiljda från konkursboets övriga medel i enlighet med gällande lagstiftning. Det innebär att sådana medel tillkommer respektive kund.

Frågan vad som gäller för de medel som mottagits före konkursbeslutet utreds för närvarande.

Advokatfirman Lindahls pressjour: 0766-170 777

Om Panaxia

Panaxia ingår i en koncern med fyra andra bolag som bedriver verksamhet bestående av värdetransporter, kontanthantering, medicintransporter, bevakning, övervakning och teknik. Koncernen har omkring 400 anställda och rikstäckande verksamhet på 17 orter i Sverige. Koncernens kunder finns inom ett flertal olika sektorer, såsom bank och finans, detaljhandel, logistik, samt kommuner och landsting i hela Sverige. Koncernen bedriver även verksamhet i Danmark. Bolaget omsatte 223 miljoner kronor första halvåret 2012. Panaxias största aktieägare är FOREX Bank och Sparbanken 1826.

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahloch www.facebook.com/lindahlkarriar