2013-05-31 15:36Uppdrag

Lindahl har biträtt Uppsalahem i slutförandet av den största fastighetsaffären i Uppsala i modern tid

null

Lindahl har biträtt Uppsalahem AB (publ) i förvärvet av resterande 49 procent av aktierna i Studentstaden AB från Rikshem AB (publ). I samband med förvärvet avyttrade även Uppsalahem fastigheter i området Kantorn i Uppsala, med ca 1 000 studentbostäder till Rikshem. Totalt uppgick det underliggande fastighetsvärdet på transaktionerna till ca 1,9 miljarder kr.

Förvärvet av Studentstaden är den andra och avslutande fasen i den största fastighetsaffären i Uppsala i modern tid. I september 2011 genomförde Uppsalahem och Rikshem en bytesförvärv med ett underliggande fastighetsvärde om ca 5 miljarder kr, där Uppsalahem bl.a. förvärvade 51 procent av aktierna i Studentstaden.

Transaktion har varit villkorad av Konkurrensverkets godkännande. Tillträde skedde den 30 maj 2013.

Lindahls team bestod av Hugo Norlén (ansvarig delägare, EU- och Konkurrensrätt) och Maria Ingelsson (projektansvarig delägare, Fastigheter), biträdda av bl.a. Anna Lindbäck (Fastigheter/EU- och konkurrensrätt), Jörgen Sandström (Skatt), Therese Norenäs (Skatt), Mattias Prage (Bolagsrätt) och Anders Leijon (arbetsrätt).

För mer information:
Uppsalahems pressmeddelande
Artikel om första fasen i förvärvet

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar