2021-03-19 08:34Uppdrag

Lindahl har bistått Storytel AB (publ) vid förvärvet av en majoritetsandel i bokförlaget Lind & Co AB

Storytel, en av världens största streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, förvärvar en majoritetsandel om 70 procent av aktierna i Lind & Co. Grundaren och förlagschefen Kristoffer Lind kommer kvarstå som VD och ägare av resterande 30 procent och Lind & Co kommer efter transaktionen att drivas som en självständig enhet inom Storytel Group. Tillträdet planeras till april 2021 och köpeskillingen erläggs genom en kombination av kontanta medel och nyemitterade aktier i Storytel.

Lindahl har agerat legal rådgivare för Storytel i samband med transaktionen och bistått med bland annat legal due diligence och avtalsförhandlingar. Lindahls team utgjordes främst av Moritz Veller, Henrik Nobel, Ottilia Boström, Mårten Lindberg, Nicklas Bexelius och Lisa Liljekvist.

För ytterligare information om förvärvet, se Storytels pressmeddelande:

Storytel förvärvar majoritetsandel i förlaget Lind & Co – Storytel