2020-10-23 10:35Uppdrag

Lindahl biträder vid försäljningen av Automile

Lindahl har biträtt Automile i samband med omstrukturering och försäljning av Automile Holding AB till ABAX.

Automile är ett ledande Internet of Things (IoT) och telematikföretag med kontor i Sverige, Norge och USA. Med över 10 000 företagskunder och 87 000 prenumeranter, erbjuder Automile elektronisk körjournal, fleet management och spårsändare som Software-as-a-Service till små och medelstora företag. Automile grundades av entreprenören Jens Nylander och har under åren tagit in riskkapital från bland andra Dooer-grundaren Sam Nurmi, Niklas Zennströms Atomico samt Dawn Capital, tyska Point nine, och SaaS-investeraren Jason Lemkin (SaaStr). Den senaste rundan leddes av det New York-baserade riskkapitalbolaget Insight Partners.

ABAX är ett av de ledande företagen i Europa inom telematik- och IoT-branschen med kontor i flera länder i Europa. ABAX:s lösningar inom anläggningsspårning, verktygsspårning, fordonsspårning och fleet management levereras som Software-as-a-Service till 34 000 kunder.

Sammanslagningen bedöms medföra innovation och värdeskapande anslutningstjänster för båda företagens kunder.

Lindahls team utgjordes i huvudsak av Mårten Steen (ansvarig delägare), Helena Lindbäck, Amanda Sjöberg, Disa Almqvist och Anna Romell Stenmark.