2014-03-28 16:34Uppdrag

Lindahl biträder Sagax och Söderport vid fastighetsförvärv från Volvo i Sverige, Danmark och Finland

null

Advokatfirman Lindahl har biträtt AB Sagax samt Söderport Fastigheter AB, som Sagax äger till lika delar med Hemfosa Fastigheter AB, i samband med två förvärv av sammanlagt 17 fastigheter från bolag i Volvokoncernen.

Den ena affären avser Söderport Fastigheters förvärv av tolv fastigheter med sammanlagt 300 000 kvadratmeter uthyrningsbar area och 900 000 kvadratmeter mark, huvudsakligen belägna i Torslanda, strax utanför centrala Göteborg. Köpeskillingen för dessa fastigheter är 1,8 miljarder kronor.

Sagax har därutöver avtalat om att förvärva fem fastigheter i Finland och två fastigheter i Danmark för sammanlagt 290 miljoner kronor. Fastigheterna omfattar sammanlagt 26 000 kvadratmeter uthyrningsbar area och 156 000 kvadratmeter mark.

Säljare i båda transaktionerna är bolag inom Volvokoncernen och transaktionerna är villkorade av godkännande från Konkurrensverket i Sverige.

Sagax kommer att emittera 3 miljoner preferensaktier som en del av transaktionen.

Lindahl biträdde Sagax och Söderport Fastigheter genom Johan Hessius (ansvarig delägare och huvudprojektledare), Nina Persson (projektledare och Corporate Finance/fastighet), Sanja SjögrenJens Söderlund m.fl. (fastighet) Jesper JohanssonDennis HanssonCarl Axel MorvayJens Malmqvist m.fl. (bank och finans) samt Anders Moberg (M&A).

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar