2012-04-20 11:37Uppdrag

Lindahl biträder Kiruna Wagon i samband med stororder av malmvagnar

Kiruna Wagon har ingått avtal med Northland Resources avseende utveckling och leverans av 150 järnvägsvagnar för transport av järnmalmskoncentrat på Malmbanan. Leverans av järnvägsvagnarna ska ske mellan den 1 januari 2013 och den 5 maj 2014. De första vagnarna beräknas vara i trafik på Malmbanan i början av 2013.

Vagnarna kommer att transportera malmkoncentrat av typen ”pellet feed” på den 23 mil långa sträckan från Northland Resources omlastningsterminal i Pitkäjärvi till den isfria hamnen i Narvik. En enskild vagn kan tåla last om cirka 98 ton.

Järnvägsvagnen baseras på beprövad teknik för Malmbanan, men har en ny lösning för lossning av last där hela lastkorgen tippas 148 grader medan underredet står kvar på rälsen. Den nya lösningen skapar förutsättningar för effektivare tömning.

Advokatfirman Lindahl har biträtt Kiruna Wagon med rådgivning och biträde vid avtalsförhandlingar inför tecknandet av avtal med Northland Resources. Lindahls team har letts av Patrik Olivecrona som har biträtts främst av Fredrik Jahnfors och Andreas Lindh.

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Våra 370 medarbetare, varav 250 är jurister, arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Uppsala och Örebro. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.se, www.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar