2015-11-04 10:44Uppdrag

Lindahl biträder Byggmax i miljardförvärv som stärker e-handeln

Advokatfirman Lindahl biträder Byggmax Group när bolaget gör en strategisk investering på omkring en miljard kronor för att stärka Byggmax erbjudande inom e-handel.

Idag meddelas att Byggmax förvärvar samtliga aktier i Skånska Byggvaror för 741 MSEK initialt. Köpeskillingen motsvarar ett bolagsvärde om 847 MSEK på skuldfri basis. Därutöver finns en möjlighet för Skånska Byggvarors aktieägare att få ytterligare betalning om 110 MSEK, om EBITDA överstiger 67 MSEK i 2016, med maximal utbetalning om EBITDA blir 79 MSEK eller högre. Eventuell tilläggsköpeskilling är baserad på den finansiella utvecklingen för Skånska Byggvaror under 2016. Transaktionen är villkorad av godkännande från Konkurrensverket. Byggmax förväntar sig att kunna genomföra affären i fjärde kvartalet 2015.

Lindahl är även rådgivare när Byggmax förvärvar Buildor för totalt 130 MSEK. Priset är en kombination av initial köpeskilling på 70 MSEK och tilläggsköpeskillingar baserat på försäljning och rörelsevinst för Buildor i 2016 och 2017.

Byggmax kommer hjälpa Buildor att växa ännu fortare, och att ännu snabbare nå lönsamhet, genom att bolaget får helt andra muskler i sina inköp och genom att Buildor kan sälja ett bredare sortiment. Samtidigt kan Buildor hjälpa Byggmax att bli ännu bättre inom e-handel.

Lindahls team för Byggmax i förvärvet av Skånska Byggvaror bestod av Staffan Brandt (ansvarig delägare), Carl-Johan Krusell, Jenny Eliasson, Josefine Engbom Anders Lindgren och Emma Almer, samtliga inom corporate finance, Tobias Carlsson inom immaterialrätt, Jesper Johansson och Dennis Hansson inom finansiering samt Ulrica Salomon, Erik Brändt och Johanna Svantesson inom konkurrensrätt. Danske Bank och EY är också rådgivare till Byggmax i affären.

Lindahls team för Byggmax i förvärvet av Buildor bestod av Staffan Brandt (ansvarig delägare), Carl-Johan Krusell, Emma Almer och Anders Lindgren, samtliga inom corporate finance.

Läs mer om förvärvet av Skånska Byggvaror här

Läs mer om förvärvet av Buildor här

Om Skånska Byggvaror

Skånska Byggvaror är en onlinebaserad distanshandlare på gör-det-själv-marknaden för förädlade byggvaruprodukter. Bolaget har verksamhet i Sverige samt Norge med ett sortiment fokuserat på husets inre och yttre miljöer, med allt ifrån fönster och dörrar till förvaring och uterum. De senaste tolv månaderna omsatte Skånska Byggvaror 690 MSEK, en tillväxt om cirka 20 procent på årsbasis, hade en EBITA på 47 MSEK samt en EBITDA på 53 MSEK (båda före jämförelsestörande poster).

Om Buildor

Buildor är en snabbväxande e-handlare med verksamhet i Sverige. De senaste 12 månaderna omsatte Buildor knappt 50 MSEK och växte med drygt 150 procent. Buildor har visat en imponerande förmåga att växa omsättningen och sortimentsbredden, samtidigt som kostnaderna hållits under kontroll.

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.se, www.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar