2013-04-18 14:45Uppdrag

Lindahl biträdde NeuroVive Pharmaceutical AB

null

Advokatfirman Lindahl har biträtt forskningsföretaget NeuroVive Pharmaceutical AB i samband med dess listning på Stockholmsbörsen. NeuroVive bedriver forskning och utveckling av mitokondrieskyddande läkemedel.

Lindahl biträdde NeuroVive med listningen genom Thorbjörn Wennerholm (ansvarig delägare) samt Carl-Johan Krusell (bolagsrätt), Cecilia Rehn (avtalsgranskning), Emelie Svensäter-Jerntorp (arbetsrätt) och Elna Jönsson (IP).

NeuroVive Pharmaceuticals teknikplattform för läkemedelsutvecklingen utgörs av cyklosporin-A,  varianter av cyklosporin, samt molekyler med liknande struktur vilka bildar en ny klass av läkemedel, så kallade cyklofilin-D-hämmare. NeuroVives projektportfölj innehåller läkemedelskandidater för skydd vid reperfusionsskada i samband med hjärtinfarkt, för nervcellsskydd vid traumatisk hjärnskada och för hjärncellsskydd vid stroke. Härutöver arbetar NeuroVive med ett antal andra projekt för cellskydd och energireglering vid mitokondriella sjukdomar.

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar