2013-03-13 13:00Uppdrag

Lindahl biträdde i internationell life science-affär

null

Det uppsalabaserade företaget Premacure Holding AB har avyttrat sitt dotterbolag Premacure AB, som innehar exklusiva rättigheter att utveckla och kommersialisera Insulin-Like Growth Factor 1 (IGF-I) tillsammans med eller utan dess naturliga bindningsprotein, IGFBP-3, till en produkt för att förhindra synkomplikationer för prematura barn. Premacures produkt är för närvarande i fas II. Bolaget överlåts till det internationella läkemedelsföretaget Shire plc, som har kontor utspridda i över 29 länder med huvudkontor i Dublin, Irland, för en köpeskilling bestående av en initial upfront betalning samt ytterligare villkorade betalningar som är kopplade till utveckling och kommersiella milestones.

Advokatfirman Lindahl biträdde som svensk legal rådgivare till Premacure Holding AB i transaktionen genom bl.a. Mårten Steen (ansvarig delägare, corporate finance och life science), Michael Edquist (corporate finance och life science), Hugo Norlén (life science), Anna Romell Stenmark (skatt) och Helena Lindbäck (corporate finance). Advokatbyrån Wiggin & Dana LLP var amerikansk legal rådgivare och Hjalmarsson & Partners var finansiell rådgivare.

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahl och www.facebook.com/lindahlkarriar