2019-06-19 10:17Uppdrag

Lindahl agerar legal rådgivare åt Tieto vid fusionen med Evry

Nordens ledande IT-bolag Tieto och Norges största IT-bolag Evry kungjorde igår att bolagen går samman för att skapa den ledande leverantören av digitala tjänster i Norden. Fusionen är en av Nordens största IT-transaktioner.

Samgåendet ska ske genom en gränsöverskridande fusion i enlighet med den finska och norska aktiebolagslagen där det nya bolaget får namnet TietoEvry. Baserat på en pro forma beräkning av icke-reviderade bokslut per årsskiftet 2018/19, skulle det gemensamma bolaget ha haft en kombinerad omsättning på närmare 3 miljarder euro och 24 000 medarbetare, samt betjäna tusentals kunder inom såväl privat som offentlig sektor i mer än 90 länder. Fusionen ska godkännas av båda företagens ägare och berörda konkurrensmyndigheter. Evry kommer efter avslutad fusion att upplösas.

Samgåendet förväntas slutföras under det fjärde kvartalet 2019, eller som senast under det första kvartalet 2020.

Läs mer på https://campaigns.tieto.com/tietoevry och www.evry.com/investor.

Lindahl har biträtt Tieto i transaktionen, innefattande framförallt strukturfrågor, konkurrensrätt och förvärvskontroll, samt due diligence. Lindahls team har bestått av Gabriel Svedberg (ansvarig delägare), Hugo Norlén, Michael Edquist, Caroline Björlingson, Mikael Olsson, Patrik Rindstål, Erik Husdal, Filip Markhed, Disa Almqvist, Monica Lindström och Carolin Martinez.

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och ICT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahls experter arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på lindahl.se, mynewsdesk.com/se/lindahl och facebook.com/AdvokatfirmanLindahl