2012-09-25 09:16Uppdrag

Ingen försäljning av Panaxia – konkursförvaltaren avvecklar bolaget

Konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson på Advokatfirman Lindahl beslutade på kvällen den 24 september att avbryta försöken att sälja verksamheten i Panaxias konkursbon. Det innebär också att verksamheten kommer att börja avvecklas med omedelbar verkan. Beslutet kommer efter en tids intensivt arbete med att utvärdera vilka alternativ som finns för att fortsätta verksamheten.

Beslutet att avveckla verksamheten innebär att konkursförvaltningen uppmanar samtliga kvarvarande kunder till Panaxia att söka nya utförare av transport, bevaknings- och kontanthanteringstjänster senast från måndagen den 1 oktober 2012, vilket kommer att vara sista dag för hämtning. Panaxias sista verksamhetsdag kommer att vara den 5 oktober 2012.

– Skälet för att avvecklingen nu förbereds med detta varsel är att den statliga lönegarantin löper ut inom kort, säger Lars-Henrik Andersson. Jag ser inte att det försvarbart gentemot borgenärskollektivet att fortsätta verksamheten. En fortsättning riskerar att drastiskt försämra borgenärernas förutsättning till utdelning i konkusen.

Samtliga bolag i Panaxiakoncernen försattes i konkurs den 5 september. Sedan dess har verksamheten drivits av konkursförvaltaren, i avsikt att möjliggöra en försäljning.  Intresset för ett förvärv har dock tyvärr inte varit tillräckligt för att motivera en försäljning av rörelserna som helhet.

– Jag beklagar de problem som en avveckling av verksamheten skapar för de som ännu inte hittat en alternativ leverantör av aktuella tjänster, säger Lars-Henrik Andersson.

Advokatfirman Lindahls pressjour: 0766-170 777

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer. Utöver den stora byråns breda kapacitet har vi en absolut spetskompetens inom immaterialrätt, life science, processer och TMT-sektorn. Vi har också en lång och gedigen erfarenhet inom områden som bank och finans, capital markets, M&A samt fastigheter. Lindahl är topprankad inom flera kompetensområden av de stora internationella rankinginstituten. Lindahl har omkring 400 medarbetare, varav drygt två tredjedelar är jurister, som arbetar från våra kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Mer information om Lindahl finns på www.lindahl.sewww.mynewsdesk.com/se/pressroom/lindahloch www.facebook.com/lindahlkarriar